Halapi

Lovarda

Amikor csak megtehetjük, a saját autónkkal utazunk minden nyaralásra, hisz ez a legkényelmesebb módja az utazásnak. Általában minden szálláshelyen van is valamilyen őrzött parkoló, így nem kell félnünk attól, hogy ellopják a kocsinkat, vagy az út szélén hagyva valamilyen vandál tevékenységnek lesz az áldozata: este, buliból hazajövő emberek letörik a visszapillantó tükröt, kiszúrják a gumit… Annyi minden megtörténhet. Legutóbbi alkalommal azonban még a védett parkolóból is úgy jöttünk el, hogy rögtön egy megbízható gumi diszkontot kerestünk, de ez inkább a személyzet kedvessége miatt történt, és nem problémaként állt elő.

A történet egy Lillafüredi nyaralásunk során esett meg, amikor autóval utaztunk el, hogy pár napot végre egy kis kikapcsolódással töltsünk el. Az autónkat biztonságban tudhattuk, és a hazaindulásig nem is gondoltunk rá, akkor azonban a portás megkérdezte tőlünk, hogy a mi autónk-e a fehér Opel.

Miután rákérdeztünk, miért emlegeti, mondta, hogy sajnos neki nagyon laposnak tűnik a gumija, és azt javasolja, hogy mindenképpen látogassunk el vele egy műhelybe, ahol meg tudják nézni és felfújni. Elnézést kért természetesen, hisz tudja, hogy neki nincsen sok köze hozzá, de mivel hobbi szinten nagyon érdeklik az autók, és gyakran foglalkozik velük, eléggé magabiztosan tudja mondani, hogy meg kéne nézetnünk szakértőkkel a mienket, főleg, ha már hosszú ideje nem kerítettünk rá erre sort.

Abban sajnos igaza volt, hogy évek óta csak annyit foglalkozunk a dologgal, hogy a téli és a nyári gumikat cserélgetjük, amikor annak ideje van. Mivel azonban a kerekeket már pár éve már megvettük, nem tartottunk fontosnak, hogy újra szervizbe menjünk, főleg úgy, hogy a férjem a cserét el tudja végezni akár otthon is.

A portás azonban elmondta, hogy attól függetlenül, hogy a kerekeket cseréljük, még rengeteg feladatot és ellenőrzést kell velük elvégezni ahhoz, hogy biztonságos lehessen a velük történő utazás. Az egyik ilyen, amit jelzett nekünk, az a kerekekben lévő megfelelő légnyomásnak a biztosítása, mivel se a túl alacsony, se a túl magas nem tesz jót a kocsi irányíthatóságának, megbízhatóságának és a kerekek élettartamának.

Azt nagyjából el tudtuk képzelni a magyarázata alapján, hogy miért van ez: ha kevés levegő van a kocsink kerekében, akkor lehet érezni, hogy az nem lesz elég erős ahhoz, hogy egy kanyarban, vagy nagyobb sebességnél megtartsa az autót. Emiatt fordulhatnak elő ilyenkor kicsúszások (amiket már mi is tapasztaltunk, de azt hittük, hogy ilyen mértékben teljesen átlagos, és inkább csak lassabban közlekedtünk utána), vagy akár a teljes irányítás elvesztése.

Most azt is megértettük, hogy ez a kerék élettartamát is csökkentheti a nem megfelelő körülmények miatt. Ezért úgy döntöttünk, hogy megfogadjuk a portás tanácsát, és szépen megköszönve elindultunk, hogy keressünk egy műhelyt, ahol segíthetnek minket.

Szerencsére kaptunk egy ajánlatot egy közeli gumi diszkontot, ahol tudnak segíteni, így ők voltak azok, akiket felkerestünk. Ott valóban rögtön fel is fújták a kerekünket, és ők is megállapították, hogy nagyon rossz döntés volt ezt korábban nem behozni. Megpróbáltak új kerekeket is ajánlani nekünk, mert az, hogy eddig így jártunk vele, tényleg nagyban rontotta az élettartamát, de sajnos a nyaralás végeztével nem volt annyi pénzünk, hogy ezt ott a helyszínen fel tudjuk vállalni.

Szerencsére kiderült, hogy az ország minden pontjára tudnak házhoz szállítani, így meg tudtuk beszélni, megkeressük a gumi webshopjukat, és leadjuk a rendelést egy téli és egy nyári szettre is (valószínűleg a másik is hasonló állapotban lehet). Felírták nekünk a kerekünk típusát, amit elméletileg a gumi oldaláról is le lehet olvasni, de mégis jobb volt úgy, hogy a kezünkben tarthattuk egy cetlin, és nem ronthattuk el otthonról sem.

Mielőtt útnak engedtek bennünket, bár tudták, hogy úgyis hamarosan újat veszünk, azért még néhány rutin dolgot elvégeztek a kerekünkkel. Kiszedték például a kavicsokat a barázdákból, hogy legalább azok ne okozzanak problémát a már amúgy is megviselt keréknek, és más apró ellenőrzéseket is csináltak. Azt is a lelkünkre kötötték, hogy ha magunk akarjuk felszerelni a kereket, akkor utána még vigyük el a kocsinkat egy utólagos kiegyensúlyozásra („centrírozásra”), mivel anélkül még mindig felesleges élettartam csökkenésre és veszélyekre számíthatunk.

Nagyon megköszöntük a segítségüket, és meg is ígértük nekik, hogy miután hazaértünk, meg is rendeljük az új gumikat, és mostantól minden olyan munkát, ami egy szervizbe tartozik, azt szervizben is fogjuk elvégeztetni. Ezen kívül pedig még a portást is felhívtuk a kis kitérőnk után, hisz neki tartoztunk a legnagyobb köszönettel azért, amiért felhívta a figyelmünket a nem megfelelően felfújt gumi veszélyeire.